Excite

Bavariajurkje in Amsterdams museum

Het Bavariajurkje, de DutchDress, wordt opgenomen in de collectie van het Amsterdams Historisch Museum. Volgens Hester Gersonius van het museum is dit namelijk dé hit geweest van het WK van 2010. Daarbij moet de vuvuzela het afleggen tegen het vrolijke jurkje.

De jurk sluit mooi aan bij het museum, want volgens Gersonius staat het voor ‘originaliteit, brutaliteit, ondernemerschap, creativiteit en humor’ en dit zijn allemaal kenmerken die niet alleen bij het jurkje passen, maar ook bij het museum én bij de stad Amsterdam.

De jurkjes waren voor het WK al populair, maar haalden het wereldnieuws toen er door een aantal meiden een publiciteitsstunt mee uit werd gehaald. Zij waren namelijk ingehuurd door Bavaria om in het vak van de Denen de jurkjes te tonen. De FIFA was hier niet blij mee, want hiermee pikte Bavaria eigenlijk de aandacht weg van Budweiser, een sponsor van het WK.

Twee van de Bavaria-babes, zoals ze al snel genoemd werden, moesten voor de rechter verschijnen en werden daarvoor in de cel gezet. Uiteindelijk bleken Bavaria en de FIFA er achter gesloten deuren uitgekomen te zijn, waardoor de vrouwen verder niet veroordeeld konden worden.

Met deze opname in de collectie wordt de DutchDress ook officieel één van de iconen van het WK van dit jaar. Want hoewel dit WK misschien niet schitterde vanwege het voetbal, waren er wel tal van sterren. De DutchDress was er één van, maar ook Larissa Riquelme, Paul de Inktvis, Diego Maradona, Sara Carbonero en de vuvuzela wisten op geheel eigen wijze te schitteren.

Afbeelding: Flickr account StanTheCaddy

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2019