Excite

Callcenters moeten bel-me-niet-lijst raadplegen

Lekker eten is er niet meer bij tegenwoordig. Om de haverklap gaat de telefoon omdat iemand je een verzekering, auto of nieuwe energiemaatschappij wil verkopen. Erg irritant. Consumenten konden zichzelf altijd al inschrijven op lijsten die aangaven dat ze niet gebeld wilden worden, maar telemarketing trekt zich daar weinig van aan. Daar komt nu verandering in.

Staatsecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) was al het commerciële gebel ook zat en zette zijn handtekening onder een afspraak dat callcenters voortaan eerst de bel-me-niet-lijst moeten raadplegen. Mochten telemarketingbedrijven alsnog mensen bellen van die lijst na 1 oktober 2009, dan kunnen consumenten een klacht indienen. Dan worden ze aangepakt, wat nogal een vage omschrijving is, maar het een stap in de goede richting.

Frank Heemskerk heeft de stichting Infofilter aangewezen als officiële beheerder van de bel-me-niet-lijst. Infofilter hield al een dusdanige lijst bij, dus dit voorkomt dubbel werk. De klacht kan na 1 oktober weer ingediend worden bij consuwijzer.nl. En zo worden we allemaal weer wat gelukkiger.

Afbeelding: Flickr.com

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017