This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Review our cookies information for more details.

Eerste bevindingen over de crash bij Schiphol

Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid was de oorzaak van de crash in Schiphol een defecte hoogtemeter. Precies een week geleden stortte een vliegtuig van Turkish Airlines in een weiland vlakbij Shiphol neer. De eerste bevindingen van het onderzoek werden vandaag vrijgegeven.

De defecte hoogtemeter beïnvloedde de automatische piloot. Het automatische gashendelsysteem werd daardoor dichtgetrokken, waardoor het toestel te weinig snelheid had toen het de luchthaven van Schiphol naderde. Volgens de Onderzoeksraad heeft de bemanning daar in eerste instantie niet op gereageerd. Toen de piloten bemerkten dat het fout ging, wer er alsnog geprobeerd volledig gas te geven. Daardoor crashte het vliegtuig een kilometer vóór de landingsbaan.

Toen het vliegtuig op een hoogte van ongeveer 700 meter kwam, gaf de linker hoogtemeter aan dat het toestel zich vlakbij de grond bevond. Dit bleek uit onderzoek naar de voicerecorder en de zwarte doos. De reactie van de automatische piloot was de snelheid te verminderen. De piloten hebben hier kennelijk niet tijdig op gereageerd. Er werd in elk geval niet gezegd dat de piloten hierdoor verkeerd hebben gehandeld. Waarschijnlijk hebben ze enkel het probleem niet snel genoeg opgemerkt. Ook het slechte zicht heeft bijgedragen tot de crash.

De raad heeft verder alvast aan Boeing gevraagd extra instructies op te nemen in de gebruiksinstructies van de Boeing 737-800: het moet duidelijk gemaakt worden dat voor de automatische piloot een perfect werkende hoogtemeter vereist is.

Meer nieuws over de crash op Schiphol zal later vrijgegeven worden.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2014