Excite

Facebook vraagt om identiteitsbewijs

Facebook heeft de accounts van duizenden gebruikers uitgeschakeld en aangegeven dat de eigenaren van die accounts eerst hun identiteitsbewijs in moeten scannen en door moeten sturen, voordat ze weer toegang krijgen tot hun account. Volgens Facebook gaat het om een bug die naar valse accounts speurt en die vervolgens op non-actief zet.

Hoewel de bug maar korte tijd actief was, is hij er toch in geslaagd om duizenden accounts offline te zetten. In alle gevallen ging het om accounts van vrouwen. Facebook zou het probleem na ontdekking direct hebben opgelost en is inmiddels druk bezig met het informeren van de mensen met de getroffen accounts.

Opvallend is echter wel dat Facebook voor de reactivering van de accounts vraagt om een kopie van het identiteitsbewijs, waarop de volledige naam, geboortedatum en foto van de gebruiker duidelijk te zien zijn. Facebook geeft aan die gegevens weer te wissen, maar de vraag is desalniettemin opmerkelijk. Dat vinden ook de getroffen gebruikers; zij hebben een speciale groep opgericht om dit tegen te gaan.

Facebook geeft zelf aan dat het om een uniek geval gaat en dat het bijna nooit voorkomt dat dit nodig is. Het doorsturen van je identiteitsbewijs heeft overigens niet eens altijd zin; een gebruikster die een kopie verstrekte, kreeg daarna te horen dat er een definitief besluit was genomen: haar account werd niet meer opnieuw geactiveerd.

Afbeelding: flickr

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2019