Excite

Nederland is klaar met voetbalplaatjes

De voetbalplaatjes rage is over zijn hoogtepunt heen. Al drie jaar achter elkaar probeert Albert Heijn klanten naar de winkels te lokken met de spaaractie. Dit jaar is dat niet goed gelukt. De klantenwinst is veel kleiner dan in voorgaande jaren.

Desondanks komen er nog steeds veel gezinnen naar de supermarkten voor de plaatjes, vertelt Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK aan het AD. Dranghekken hoeven er niet meer aan te pas te komen, maar "het enthousiasme is enorm. We hebben een recordaantal van 105 miljoen stickerboekjes gedrukt en die raken allemaal op," zegt Holla.

Maar toch is het dit jaar anders. Behalve afbeeldingen van Eredivisiespelers kunnen kinderen ook een plaatjes van zichzelf of vriendjes sparen. Maar liefst een half miljoen kinderen heeft een plaatje van zichzelf laten drukken. Verder konden jeugdige voetbalfans meespelen in de televisiereclame van Albert Heijn.

Vandaar dat de actie wel een succes genoemd kan worden. De kans dat er volgend jaar weer plaatjes van Maarten Stekelenburg en Ola Toivonen achter de kassa's van Albert Heijn liggen is echter niet zo groot. "De verrassing is eraf. Bovendien kwam concurrent C1000 dit jaar ook al met voetbalplaatjes," gaat Joop Holla verder. Hij denkt dat er verzadiging is opgetreden: Nederland is voetbalplaatjes-moe.

Afbeelding: Flickr, gebruiker FaCeMePLS

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017