Excite

Oorlogswinter op weg naar succes in VS

In Nederland worden we overspoeld met Amerikaanse films. Andersom worden er af en toe ook Nederlandse films vertoond in Amerikaanse zalen. De film Oorlogswinter werd afgelopen weekend voor het eerst vertoond in de Verenigde Staten en deed het verrassend goed.

De film, geregisseerd door Martin Koolhoven, werd in slechts drie zalen vertoond in Los Angeles en New York. Toch bracht de film dat weekend $16.200 op, waarmee het op de zevende plaats komt wat betreft gemiddelde opbrengst per zaal.

In de Verenigde staten is het de gewoonte van distributeurs om niet-Engelstalige films eerst in een beperkt aantal zalen uit te brengen om te kijken of de rolprent publiek trekt. Mocht dit zo zijn, dan wordt de film in meerdere zalen vertoond.

Distributeur Sony kocht de rechten op Oorlogswinter in 2009, toen de film op een shortlist voor Oscarnominaties verscheen. Helaas voor Sony kreeg de film uiteindelijk geen nominatie en dus al helemaal geen Oscar. Mocht Oorlogswinter inderdaad een succes worden in de Verenigde Staten, dan zal de film in de voetsporen van Zwartboek van Paul Verhoeven treden, die $4.5 miljoen opleverde.

Net als Zwartboek speelt Oorlogswinter zich af in de Tweede Wereldoorlog. Een Nederlandse tiener probeert de laatste winter van deze nietsontziende oorlog te overleven, terwijl hij ook nog eens voor een gewonde Britse piloot moet zorgen.

Afbeelding: Flickr, gebruiker David Blackwell

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017