Excite

OPTA jaagt op irritante callcenters

Het Bel-Me-Niet register bestaat sinds 2009. Toch zijn er nog altijd bedrijven die zich hier niets van aantrekken en via slinkse wegen mensen toch ongewenst bellen. Telecomautoriteit OPTA vindt het genoeg geweest en stelt een aantal onderzoeken in.

Inmiddels heeft de telecomwaakhond bijna vijftig onderzoeken ingesteld, en zijn er al twee boetes opgelegd. Deze boetes kunnen oplopen tot €450.000. Welke bedrijven deze boetes precies gekregen hebben is niet bekend.

De OPTA heeft een aantal bedrijven een brief gestuurd. Daarin benadrukt ze dat telemarketing door veel mensen als irritant ervaren wordt. Ook stelt ze dat een aantal bedrijven zich aan het randje van de wetgeving begeven om toch mensen te kunnen bellen.

Berucht zijn de spelletjes op Internet waarin om contactgegevens wordt gevraagd. Er wordt geclaimd dat er een prijs gewonnen kan worden, maar eigenlijk zijn ze gewoon bedoeld om gegevens los te peuteren waarmee callcenters aan de slag kunnen.

Wanneer iemand zich bij het Bel-Me-Niet register heeft ingeschreven, dan dienen callcenters dat verzoek te respecteren. Ook als iemand zijn gegevens heeft ingevuld bij een spelletje. Enkel wanneer iemand expliciet aangeeft gebeld te willen worden mag een callcenter een persoon benaderen.

De OPTA wil ook de aandacht vestigen op de opdrachtgevers, vaak energiemaatschappijen. Die verschuilen zich voor een woordvoerder van de telecomwaakhond nog vaak achter callcenters.

Afbeelding: Flickr, gebruiker antjeverena

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017