Excite

Reclametijd laatste aflevering Oprah kost één miljoen dollar

Binnenkort zal de laatste aflevering van Oprah Winfrey’s talkshow te zien zijn. Na 25 jaar taboedoorbrekende televisie geeft Oprah er eindelijk de brui aan. Verwacht wordt dat de show extreem goed bekeken gaat worden. Potentiële adverteerders moeten dan ook heel diep in de buidel tasten als ze reclametijd willen tijdens deze historische uitzending.

Een reclamespotje van dertig seconden zal namelijk één miljoen dollar gaan kosten, oftewel zo’n 700.000 euro. En dat is heel erg veel geld, zeker als je bedenkt dat Oprah’s talkshow midden op de dag wordt uitgezonden.

Het valt echter in het niet bij wat er gevraagd werd bij de laatste aflevering van andere populaire televisieshows. Zo kostte reclametijd rondom de laatste aflevering van de populaire komedieserie Friends in 2004 twee miljoen dollar. In ruil daarvoor mochten adverteerders hun producten voor een publiek van 52.5 miljoen mensen aanprijzen. Ook de laatste aflevering van Seinfeld deed het goed. Wie zijn reclamespotje gezien wilde hebben door de ruim zeventig miljoen mensen die naar de finale van de serie keken mocht 1.42 miljoen dollar afrekenen.

The Oprah Winfrey Show is zonder twijfel de meest succesvolle talkshows aller tijden. Het programma was voor het eerst te zien in 1986 en weinig mensen hadden het succes zien aankomen. Als zwarte vrouw in een wereld die voornamelijk door blanke mannen gedomineerd werd, moest ze heel wat obstakels overwinnen. Vele onderwerpen kwamen aan bod en bijna elke ster heeft wel eens bij Oprah op de bank gezeten.

De laatste aflevering van Oprah zal op 25 mei op de Amerikaanse televisie te zien zijn.

Afbeelding: Flickr, gebruiker Alan Light

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017