Excite

Talpa wil China veroveren

Talpa is klaar om de Chinese televisiemarkt te veroveren. Het bedrijf van John de Mol gaat samen met het Chinese Puji Star Media enkele televisieprogramma’s te produceren. De televisieprogramma’s zijn voor heel China en andere plekken op de wereld waar een Chinees publiek is. De samenwerking heet Talpa China Star.

Chinees succes

Het is niet voor het eerst dat Talpa de markt in China betreedt. Eerder dit jaar was al een Chinese The Voice te zien; de talentenjacht die ook in de Verenigde Staten veel succes heeft. De Chinese versie van The Voice scoorde meer dan 500 miljoen kijkers. Het tweede seizoen is inmiddels al aangekondigd. Maar China is klaar voor nog meer Nederlandse formats, waaronder Sing It, dat erg populair is in Mexico, en het programma I Love My Country (Ik Hou van Holland).

De Jongens tegen de Meisjes

Nieuw op de Chinese buis is het programma De Jongens tegen de Meisjes. Het programma dat in Nederland gepresenteerd werd door Chantal Janzen en Tijl Beckand is in China bekend onder de internationale titel Battle of the Sexes.

Nederlandse formats

De reden dat deze programma’s het goed doen in China is simpel, zo vertelt de woordvoerder van John de Mol in het Algemeen Dagblad. “Dat is het grote voordeel aan formats; ze zijn in meerdere landen uit te rollen zonder al te veel aanpassing. In China bijvoorbeeld zie je de westerse popcultuur terug in heel veel tv-programma's.” Het succes van I Love my Country is ook zo te verklaren. “Met dezelfde opzet, dezelfde vragen en dezelfde humor. Alleen staan er panda's in het decor in plaats van koeien. En ook de BBC gaat een Britse versie van het programma maken.”

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2018