Excite

T-Mobile probeert chaos goed te maken

Het gaat momenteel niet zo goed met T-Mobile. De telecomgigant is een beetje het Frankrijk van de telecomindustrie. Een paar weken terug maakte het bedrijf namelijk bekent dat hun 3G netwerk in sommige delen van Nederland niet voldoende capaciteit had om alle verzoeken van smartphones te verwerken. En dat is lastig, aangezien ze het monopolie hebben op de geliefde iPhone.

Bovendien bleek het niet te gaan om enkele weken van klachten, maar om twee jaar van klachten. Gebruikers van T-Mobile kwamen deze week, heel web2.0, in opstand op onder andere Facebook en Twitter. Want met behulp van een smartphone, en die paar keer dat men bereik had op het 3G netwerk, viel er prima te klagen over de telecomboer.

T-Mobile geeft klanten die aantoonbaar last hebben van de gebrekkige kwaliteit de mogelijkheid om via een formulier hun lasten kenbaar te maken. Als T-Mobile het eens is met de klacht, krijgt de betreffende klant twee maanden lang gratis gebruik van internet. Maar ja, als dat internet het de helft van de tijd alsnog niet doet, heeft niemand daar wat aan.

Daarnaast is het zo dat een dergelijke korting maximaal zestig euro oplevert voor de klant (in het geval van het meest dure, zakelijke internetabonnement bij T-Mobile). Niet echt een compensatie om over te bloggen via je smartphone, dachten wij zo. T-Mobile zou toch met iets beters over de brug moeten komen, is de algemene gedachtegang op het internet.

Tel daarbij op dat de oplossing die T-Mobile voor ogen heeft, het plaatsen van 1.000 nieuwe masten, nog maanden ellende voorspelt. Zulke masten zijn in het ambtelijke Nederland niet zomaar geplaatst, zeker niet in de gebieden met de grootste netwerkproblemen. Dat zijn voornamelijk de grote steden in de Randstad.

Kortom, deze langdurige PR-ellende mag dan niet de proporties hebben van de BP-olievlek in de Golf van Mexico, maar gaat T-Mobile wel een hoop klanten kosten. De vraag is of al die investeringen in nieuwe masten en een verbeterd 3G netwerk het straks allemaal waard zal zijn gebleken. Aan de andere kant, hoe minder klanten, hoe minder overbezet het netwerk. Dus die oplossing komt er hoe dan ook...

Afbeelding: T-Mobile

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2018